Kindermindfulness

Als kind ontwikkel je al op jonge leeftijd je eigen kijk op het leven. De dingen die je hebt meegemaakt, neem je mee in hoe je over dingen denkt en hoe je reageert op bepaalde situaties. Dat doe je al snel vanzelf, zonder er over na te denken. Mindfulness is een term die je steeds vaker hoort. Je zou mindfullness kunnen vertalen naar ‘bewustzijnsgericht’. Dat betekent dat je minder op de automatische piloot gaat en dat je je bewust wordt van je primaire gedachten en gedragingen.

Als je mindful bent, heb je jezelf geleerd dat er meerdere manieren zijn om situaties te interpreteren. Je hebt geleerd niet (meteen) te oordelen en je bekijkt situaties door een andere bril. Daardoor laat je je leven minder beïnvloeden door negatieve dingen die in het verleden zijn gebeurd en bovendien laat je je leven minder beïnvloeden door negatieve zaken die mogelijk in de toekomst zouden kunnen gebeuren.  Dat wordt binnen de mindfulness leven in het hier-en-nu genoemd.

Iemand die geboren is in 1995 krijgt tegenwoordig net zo veel prikkels per maand binnen als iemand die geboren is in 1945 in de eerste 50 jaar van zijn leven. Daarnaast moet je als kind tegenwoordig zo veel. Van school, van je ouders, van je vrienden en vriendinnen maar ook van jezelf. Hierdoor kunnen concentratieproblemen ontstaan of maak je je druk, heb je zorgen, pieker je, ben je onzeker of slaap je niet goed. Door het trainen van mindfulness leer je omgaan met (de overvloed aan) prikkels die deze onrust veroorzaken. Tevens leer je te vertrouwen op je eigen kwaliteiten.

De mindfulnesstraining zoals die door Invivo Kids wordt gegeven is gebaseerd op het werk van Eline Snel. Zij heeft zich gespecialiseerd in de ontwikkeling voor mindfulnesstrainingen voor jongeren en kinderen en is de auteur van “Stilzittten als een kikker”.

Mindfulness kan helpen om:

  • je hoofd vol gedachten tot rust te brengen;
  • je te ontspannen en beter in te slapen;
  • je beter te concentreren en je geheugen te versterken;
  • om te gaan met sterke gevoelens;
  • om te gaan met pijn en lichamelijke klachten;
  • te accepteren wie je bent en meer zelfvertrouwen te krijgen.

Mindfulness is ook geschikt voor kinderen en jongeren met angst of somberheidsklachten, ADHD of ASS. De groepen zijn klein waardoor kinderen goed aan zichzelf toekomen.