Mindfulness oefeningen voor een kind

Ieder kind ontwikkelt op jonge leeftijd een bepaalde kijk op het leven. De dingen die het kind meemaakt, zijn van invloed op de manier van denken, maar zijn ook van invloed op de manier waarop een kind denkt. Dit gebeurt heel snel, zonder er over na te denken. Waarschijnlijk heeft u de term mindfulness wel eens horen vallen. Er bestaan verschillende mindfulness oefeningen voor een kind, die ervoor zorgen dat alles bij het kind minder op automatische piloot gaat, en het kind zich bewust wordt van de primaire gedachten en gedragingen. We vertellen meer over mindfulness voor kinderen en lichten een aantal mindfulness oefeningen voor een kind toe.

Waarom mindfulness voor kinderen?

Wanneer een kind mindful is, heeft het zichzelf geleerd dat er meerdere manieren zijn waarop bepaalde situaties geïnterpreteerd kunnen worden. Het kind heeft geleerd om niet meteen een oordeel klaar te hebben, maar de situatie eerst door een andere bril te bekijken. Op deze manier wordt het leven van het kind minder beïnvloed door de negatieve zaken uit het verleden én in de toekomst. Dat wordt in de wereld van mindfulness ook wel leven in het hier-en-nu genoemd. Er bestaan verscheidene oefeningen, die gericht zijn op onderstaande:

  • Verwoorden. Hoe een kind zich van binnen voelt, wat diegene ervaart en wat de emoties zijn. Kortgezegd geeft het kind woorden aan de innerlijke ervaringen
  • Actieve aandacht voor de handelingen. Het kind richt zich op wat hij of zij op dat moment doet
  • Niet oordelen. Het kind kijkt zonder te oordelen naar gevoelens, gedachten en gedrag. Niet alleen van het kind zelf, maar ook naar dat van anderen. Niets is goed of slecht
  • Niet reageren. Onderschept de automatische reactie, en laat toe wat hij of zij ervaart.
  • Observeren. Wat gebeurt er? Het kind leert zich bewust te zijn van wat er in de omgeving gebeurt, of dat nou positief of negatief is.

Aandacht voor een zintuig

Tijdens de eerste oefening is er alleen aandacht voor een bepaald zintuig. Kies een zintuig, bijvoorbeeld de neus. We laten het kind de neus aanraken, waardoor u er aandacht naar toe brengt.

Muziek

Maak een afspeellijst met vrolijke en droevige muziek. We zetten om en om droevige en vrolijke muziek aan. Vraag het kind welke emoties hij of zij ervaart bij het beluisteren van de liedjes

Zit stil als een kikker

Ga stil zitten als een kikker, met een rechte rug en ontspannen. Het is mogelijk om de ogen te sluiten, voor extra ontspanning. Voel de voeten die op de vloer liggen, de rechte rug, de ontspannen schouders. Leg de handen in de schoot en laat ze daar rusten. Vervolgens stelt het kind zich voor hoe het zou zijn om een kikker te zijn. Het kind zit rustig, als een kikker, stil en aandachtig. Op deze manier rust het hele lichaam. De kans bestaat dat het kind merkt dat allerlei delen van het lichaam bewegen. De ogen bijvoorbeeld, of de vingers. Dat mag allemaal, het draait erom dat het dat bewegingen opgemerkt worden door het kind.

Luisteren naar de omgeving

We gaan met het kind naar buiten en focussen op geluiden uit de omgeving. Denk hierbij aan het getjirp van een vogel, aan het blaffen van een hond in een straat verderop, of aan de wind.

Meer weten over mindfulness voor kinderen?

Benieuwd naar de mogelijkheden van mindfulness voor kinderen bij Invivo Kids, geheel gebaseerd op het werk van Eline Snel? Neem gerust contact op voor het inwinnen van meer informatie over mindful parenting. We vertellen graag meer over de mogelijkheden.

We zijn werkzaam in Zeist, Bilthoven, Utrecht en omgeving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.